Kategoriarkiv: Seilfly

Nyform og ny støp

Den første modellen var for liten til å romme mottaker og servo. Tabbe…

Ny modell, nye former og ny støp. Litt bedre nippel for feste av ballong, men her må jeg lage litt bedre for å få god tetting rundt ballongen.

Uansett, første støp gikk nesten bra. Hadde litt problemer med å lukke formen riktig, så jeg fikk litt fiber i klem. helt bakerst. Men der den ikke var i klem ble resultatet veldig bra.Nå støpte jeg med to lag glassfiber. Tror det er 160gsm, men jeg er ikke sikker. Det er fra en liten bit som har ligget i boden i evigheter. Usikker på når og hvordan den kom i hus.

Når jeg regner litt på det, så burde delen veid ca 13g med totalt 320gsm duk og 50% metning. Denne veier 9.5g. Tror kanskje jeg har satt på litt mye trykk, og dermed drevet ut for mye epoxy. Når jeg lukket formen var duken helt mettet og det var stort overskudd av epoxy, men når jeg ser på den nå i mikroskop er det ganske tørt. Kanskje 3 bar var for mye.

Trykktesting

Da fikk jeg satt trykk på formen. Fant ikke noen bra ballonger, men fikk såvidt testet likevel.

Fikk trykket opp til 4 bar før første ballongen sprakk. De andre sprakk før 2 bar. Nå er jeg ikke sikker på hvilket trykk jeg skal bruke, men jeg vil ha konsistent suksess med minst 1 bar over det jeg skal holde under støp før jeg gidder å blande noe epoxy.

Nippelen var svært så vellykket. Smørte på litt «High vacuum grease» så tettet den ballongen som bare det. Ballongene sprakk i tuppen. Antakelig ble de hengende litt i formen når de skulle dytte seg fram. Mulig jeg må endre pod-en litt og gjøre spissen rundere.

Limt sammen vingen

Limte sammen halvdelene med 5min epoxy. Det var vel og bra. Problemet oppsto når jeg skulle forsterke skjøten med et par striper glassfiber. I stede for å finne litt passende epoxy, så dro jeg fram 5min limet igjen. Det fungerte dårlig. Det er alt for tyktflytende til å fukte fiberen. Eller vil si, jeg fikk det til, men det ble mye kladd. Vingen la på seg 15g bare på dette, og det må vel sies å være litt klønete. Vel, man lærer så lenge man limer.

Dlg prototype

Skal skrive mer om denne etter hvert, men kort fortalt har jeg gått i gang med en dlg på 120cm vingespenn. Vingene er nesten ferdig.

Konstruksjonen er følgende:

  • Skumkjerne til vingene er laget av Jackofoam 400. Kuttet for hånd med varmetråd på buesag. Veier totalt 46g.
  • Vingene er trukket med 40g kraftpapir kjøpt på gigantrull fra Nor Engros for nesten ingen penger. Papiret veide tørt ca 12-13g.
  • Kraftpapiret er festet vått med vanlig snekkerlim (PVA) uttynnet i vann. Totalvekt på vingen etter at den hadde tørket igjen var ca 85g.
  • Lakkerte den med et (litt for tykt) strøk med vanlig hobbylakk. Burde tatt flere tynnere strøk, men dette er bare prototype. La på seg nok et 2-3g
  • Balanserorene ble så festet med Blenderm teip. Det var bra saker.
  • Har skåret ut plass til et par 5g servoer fra Dualsky

Og det er omtrent så langt jeg har kommet hittil. Neste punkt på agendaen blir å montere sammen vingehalvdelene og koble servoene. Derette skal jeg lage kropp av 2-3mm balsa for framkroppen, og et 6mm CF rør til halebom. Side- og høyderor lages av 2mm balsa.

Elektro-Windex?

Hei!

Fikk for en tid tilbake tilbudet om å overta et Windex-prosjekt. Det har jeg takka nei til (4-5000t med bygging). Men i prosessen med å finne ut av dette ser det ut til at jeg kanskje blir involvert i et eller to windex-prosjekter likevel. Jeg har fått tilbudet om å kjøpe en Windex om 2-3 års tid. Forutsettning for et evt. kjøp er at jeg syr sammen en elektroløsning til Windex.

Windex 1200C

Windex 1200C som jeg var medeier i tidligere

Jeg ser for meg en løsning som består av følgende komponenter:

  • Motor: FES sin 30kW motor (veier 12kg, original windexmotor veier 17).
  • Propell : Han som har windexen bygger propellene vi trenger. Han er komposittingeniør og gjør ikke annet hele dagen enn å bygge mer eller mindre eksperimentelle ting i kompositt.
  • Motorkontroller: Den som FES har (som sikkert er to generasjoner bedre når dette blir aktuelt)
  • Batteri: Her er utfordringen. Windexen har veldig lite lett tilgjengelig plass. Så jeg har begynt å se på noe ala Tesla sin løsning med å bruke 18650 celler og en hel haug av dem. Dette gir noen utfordringer på batteri-monitoring osv.

Dagens FES batteri består av 28 celler i serie, komplett pakke gir ca 100V under belastning. Og kan levere ca 200A (20kW peek), 120A kontinuerlig (12kW). Dette er delt opp i to store tunge firkanta klumper. Det er bare å glemme å få plass i en windex. Og det er kanskje litt lite energi tilgengelig også. Skissen nedenfor viser hvordan jeg akkurat nå ser for meg en løsning.

IMG_2689[1]

Jeg ser for meg at det er to hovedveier å gå for å lage en slik batteripakke med mange celler.

  1. Lage mange pakker med 28-30 celler i serie som parallellkobles. (Ikke direkte, men ved hjelp av «ideele dioder»).
  2. Lage mange pakker som hver har en boostconverter som leverer strøm ut på en felles høyspennings linje (slik som på skissa).

Fordelen med den siste løsningen er at man er mer robust mot celler som svikter. Fordelen med den første er at man slipper alle disse ikke fullt så effektive boost-converterne. Felles for begge er at man trenger et Battery Mangement System (BMS), og en batteriladerløsning.

Så litt om hvorfor man skulle ønske å bruke så mange små celler. Det handler rett og slett om å kunne får til god kjøling på cellene. De store cellene til FES er mer utsatt for overopphetning enn disse 18650 cellene. Rett og slett for at det er mer overflate pr. enhet med energi som er lagret.

Hvor stor er en slik 18650 celler?, Jo den er 18*65mm, derav navnet.

Hvor skal man putte noe slikt i en Windex? Jeg vil foreslå vingen. Men hvor gjennomførbart det er med å installere noe slikt etter at wingen er ferdigbygget aner jeg ikke. Kanskje man må bygge ny vinge for å få en fullgod løsning? Thomas kan sikkert designe en vinge til oss. Men det er nå litt mas med å få bygget noe slikt da.

Det er også en mulighet for at jeg kan komme til å bidra litt på det windex-prosjektet som jeg ble tilbudt å kjøpe . Men ingen av alternativene er uansett aktuelle før om 2-3 år.

Planen min nå er å begynne med å lage en 6-cellers batterimodul (som jeg også kan benytte i dykkerlykta mi). Og så gjøre meg noen erfaringer med denne før jeg tegner videre på en løsning som enten har en høyspenningutgang eller som har flere celler i serie.

Jeg er meget interesert i alle mulig forslag til hvordan en slik løsning (batteri, motor, motorkontroller osv.) kan gjøres.